Kao da kraj nije ni sasvim blizu - Pozorišni komad koji nam otkriva buduće svetove spoja čoveka i tehnologije (FOTO)
Izvor: eKapija
Utorak, 31.08.2021.
13:06


(Foto: Foto: Andrija Kovač)

Kroz mikrostrukturu pozorišnog čina u kojem učestvuje petoro gledalaca, koji nisu samo puki posmatrači, već aktivni učesnici, ispituju se novi svetovi u kojima će vladati neki oblici sinergije čoveka i mašine. U svetu koji veliča tehnologiju i njene domete, autorski tim je prilično hrabro postavio pitanje "kuda nas sve ovo vodi" ne ustežući se da pokaže i onu tamnu stranu tehnološkog napretka koja može da dehumanizuje čoveka i stavi ga pod potpunu kontrolu mašina.
Povodom tog hrabrog, istovremeno neobičnog, neko bi se usudio reći i provokativnog iskoraka u odnosu tehnologije i čoveka, razgovarali smo sa Majom Pelević i Nikolom Zavišićem. Kroz vrlo nadahnute opaske o ljudskoj prirodi, tehnologiji, spoju čoveka i mašine, putovali smo u neke nove buduće svetove koji se mogu činiti fantastičnim, ali ne i nemogućim.
eKapija: Vaša predstava, kako navodite, promišlja nove oblike suživota mašine i čoveka. Kako vi gledate na taj odnos? Da li on može da se okarakteriše kao dobar ili loš, ili nema tu moralnu dimenziju?
Maja Pelević:
- Kao i sve stvari, tehnologija se ne može posmatrati izolovano, niti mislim da treba prema njoj da imamo isključiv odnos. Mašine su onakve kakve smo ih mi napravili i one su odraz savremenog neoliberalnog kapitalizma. Kada su u rukama korporacija one će pre svega zastupati korporativni interes, ako bi bile besplatne, kako je eto nekad i Tesla hteo da budu, da služe narodu, tada bi bile slobodne i mogli bismo sa njima da živimo u srećnom suživotu. Malo je to kao pitanje da li želimo da živimo u Star Wars-u ili Star Trek-u- i da li je uopšte moguće u ovom trenutku hajdžekovati tehnologije i usmeriti ih u našu korist. I ko smo na kraju krajeva uopšte to MI. Jer mi smo mi, al mi smo i oni i mi zapravo svi trenutno živimo u (ne)srećnom suživotu sa korporativnim kapitalom, hteli to ili ne. A da li je izlaz iz toga moguć i na koji način to je i dalje "million dollar question".
Nikola Zavišić:
- Mašine nam već neko vreme bez našeg znanja kroje sudbinu dok mi naručujemo hranu preko kurirskih službi. Lavirinti kablova i ogromne katakombe servera koje opslužuje veštačka inteligencija, a koji se nalaze u bespućima podzemnih hodnika ispod pustinja po najrazvijenijim zemljama na svetu sasvim su autonomni i o njima vode računa roboti već neko vreme. Nas jedino može da spasi apokalipsa posle koje bi preživela šačica srećnika (ili nesrećnika). Tek posle nestanka struje i smrti robota i njihove pokretačke snage mogli bismo da dobijemo šansu da sve ovo što smo nekoliko milenijuma pogrešno gradili popravimo počevši od nule.
Da li bismo sa tim novim početkom uspeli da odemo dalje od smišljanja tupavih društvenih odnosa to ne znam. Ali poznajući našu vrstu, gledajući oko sebe, mislim da ne bismo. Ponovo bismo gradili klase, potčinjavali slabije i maltretirali miroljubive zarad uživanja povlastica. Ima nešto duboko pogrešno u čoveku. Samim tim i u njegovom čedu – mašini.
Može biti i da je ljudska vrsta samo karika ka večnoj vladavini besmrtne neorganske veštačke inteligencije. Kako god bilo, mislim da smo mi koji ovo sada čitamo generacija koja će imati prilike da se u ovu mogućnost uveri praktično.
Maja Pelević (Foto: Foto: Petar Stojanović)

eKapija: Koji su to novi mogući svetovi u kojima ćemo obitavati? Kakvim su društvenim odnosima definisani? Ima li prostora za promenu ili se samo nastavlja postojeći sistem u nekom novom okviru?
Nikola Zavišić:
- Nadograđena realnost, virtuelna realnost, imaginarijumi otvorenih mapa kompjuterskih igara koji nude mogućnosti za lična kreativna rešenja različitih problema tih svetova, sve je to prisutno kao vid zabave u svakodnevnom životu i popularnoj kulturi od kraja sedamdesetih godina prošlog veka. I napreduje brzinom koja nije normalna. U ovim svetovima ne postoji hijerarhija, nema društva. To je monolit individualnog doživljaja sveta koji neopisivo hladno iscrtava granice naše kreativne percepcije i na neki način briše etiku, pretvarajući je u senzaciju. To je opasno, ali i zanimljivo. Otvaraju se nove mogućnosti ličnog doživljaja i iskustva ali nejasno je šta mogu biti posledice. To ćemo uskoro videti jer se stvar razvija veoma brzo. Nalazimo se u epicentru eksplozije informacija i vremena.
eKapija:U kom odnosu se nalazi pozorišna umetnost naspram tih društvenih odnosa? Da li ih redefinše, pokušava da promeni, ili se prilagođava?
Maja Pelević:
- Zavisi kako koja pozorišna umetnost. Mislim da se "klasično" pozorište i dalje uspešno opire tim promenama i mnogi vole da pričaju o očuvanju neke čiste pozorišne forme. Ne može pozorište bez scene, ne može bez glumaca, ne može bez teksta, ne može bez ovoga i onoga, a zapravo može bez svega toga i jedino ne može bez elementarnog smisla ili (be)smisla. Ako te se predstava ili izvođenje ili kako god to želimo da nazovemo ne tiče, može da ima sve te elemente puta što i ništa ne vredi. Za mene je svaka vrsta istraživanja i u umetnosti i van nje bolja nego grčevito držanje za neku tzv. tradiciju. Nije stvar ni u tome da se nešto redefiniše jer to znači da mora opet da se definiše, niti da se promeni ili prilagođava, već da stalno preispituje nove vesele mogućnosti bivstvovanja. To je onda bar tračak slobode u ovom ionako vrlo neslobodnom svetu.
Nikola Zavišić:
- Čak i kada koristi savremenu tehnologiju, pozorište najčešće ima strukturu koja mora da se drži već viđenih narativa i poznatih formi. Pozorište koristi limitirana sredstva. Trapavo je i sporo. Mislim na institucionalno, državno, najvidljivije pozorište.
Ono što ga ipak ponekad čini vitalnim i brzim, visprenim i pametnim jesu često nevidljivi umetnici koji i pored konzervativnog oklopa institucija uspevaju da ličnom kreacijom, inspiracijom i scenskom poezijom, podzemnim putevima donesu nove i sveže ideje iz dubina okeana nesvesnog.
Mislim da bušenja tih alternativnih tunela smisla tiho menjaju i redefinišu okoštalu srž i tradiciju, ali da će ipak večno biti ispod zemlje, dakle van glavnih tokova. Jer, glavni tokovi su oduvek bili politički korektni i imali su blagoslov vladajućih elita, a svako pravo umetničko delovanje mora da vodi ka subverziji i haosu.
Nikola Zavišić (Foto: Foto: Željko Jovanović)

eKapija: Kroz interakciju malobrojne publike pokušavate da istražite nove svetove. Zašto mislite da je to najpogodnija forma izražavanja?
Nikola Zavišić:
- Jedino što nam je preostalo jeste dijalog jedan na jedan. Smanjenje vidljivih granica, smanjenje broja ljudi sa kojima komuniciramo. Na taj način se posmatrači oslobađaju bremena grupe, mogu da se rašire u vremenu i prostoru i dišu slobodno. Gužva je i tako oduvek stvarala nervozu.
eKapija: Zašto publiku čini petoro ljudi? Da li taj broj nosi neku simboliku ili su u pitanju tehnički razlozi zbog interaktivnosti predstave?
Maja Pelević:
- Predstavu smo počeli da radimo za vreme pandemije i lockdown-a kada su između ostalog postojala razna ograničenja. Temu smo na neki način već imali i pitanje je samo bilo da li ćemo da čekamo "bolje dane" ili da radimo u datim okolnostima i mi smo se odlučili za ovo drugo. Bitef nam je u tom smislu izašao u susret i dopala im se ideja da napravimo predstavu koja se može igrati i u najgorim pandemijskim uslovima. A s druge strane da nije bilo kovida verovatno ne bismo ni došli na ideju da pravimo ovakvu predstavu. Što se tiče broja publike nije u pitanju neka pritajena simbolika, mada eto zvezda petokraka, više je bilo iz praktičnih razloga…koliko ljudi može da stane u dati prostor, a da se poštuju mere, da bude prijatno, da ne bude klaustrofobično i eto taj broj je nekako bio idealan.
eKapija: Jednom prilikom je Maja Pelević izjavila "probali smo da istražimo neku buduću realnost u kojoj ćemo živeti srećno ili nesrećno sa mašinama", od čega to zavisi kakav ćemo svet kreairati?
Nikola Zavišić:
- Zavisi isključivo od našeg ličnog mentalnog angažmana. Ja lično verujem u mogućnost srećnog nadovezivanja ljudskog tela i duha sa mašinama koje nas dopunjuju i pomažu nam da doživljaj stvarnosti proširimo i mentalno i fizički.
eKapija: Da li mašine nužno ubijaju humani karakter čoveka ili ipak postoji prostor za unapređenje emotivnih, intelektualnih, telesnih funkcija?
Maja Pelević:
- Ima ta divna rečenica pesnika Ričarda Brotigana "Volim da mislim jednoj kibernetičkoj ekologiji gde smo oslobođeni svakog truda i ponovo spojeni s prirodom, vraćeni našoj sisarskoj braći i sestrama, dok nad svima bdiju mašine pune nežne milosti". Veštačka inteligencija može svašta, mašine mogu svašta, samo je pitanje kako ćemo ih i za šta iskoristiti. Dron može da ugasi požar, da odnese humanitarnu pomoć na najudaljeniju lokaciju, da pronađe nekoga ko je izgubljen u nedođiji, a može i da nadzire ili ubije čoveka ili životinju. Mašina može da proizvede novi organ, a može opet da služi i u destruktivne svrhe. Sve zavisi u kom pravcu ćemo dalje usmeravati čovečanstvo, al’ prognoze su nažalost pesimistične. Mislim da ćemo se pre iseliti na neku drugu planetu nego uspeti da spasimo ovu našu jer i dalje zvuči realnije da asteroid pogodi zemlju nego da se sruši kapitalizam.
eKapija: Na kraju, publika sa vama putuje kroz virtuelne svetove, gradi nove zajednice sa mašinama, šta se u tim budućim svetovima dešava sa telom?
Nikola Zavišić:
- Telo postaje virtuelno. Pretvara se u doživljaj tela. Pretvara se u duh. To je zanimljiva transgresija.
Nikola Ignjatović
Firme:

Tagovi:
BITEF
Maja Pelević
Nikola Zavišić
Kao da kraj nije ni sasvim blizu
Na ivici budućnosti
pozorište
kapitalizam
mašine
čovek
ljudska priroda
pozorišna umetnost
telo
Komentari
Vaš komentar
Naš izbor
Rubrike za dalje čitanje
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.
Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno,
uz konsultacije sa našim ekspertima.