NavMenu

Elaborat o bezbednosti stanice u Novom Sadu, umesto pre rekonstrukcije, poručen mesec dana posle pada nadstrešnice

Izvor: Insajder Četvrtak, 05.12.2024. 09:34
Komentari
Podeli
(Foto: Dejan Aleksić)
Elaborat o oceni stanja konstrukcije zgrade železničke stanice u Novom Sadu koji je, po zakonu, trebalo da bude urađen pre početka rekonstrukcije zgrade, biće urađen tek sada, posle pada betonske nadstrešnice. Srušila se na građane koji su se tog trenutka našli ispod nadstrešnice i to na stanici koja je samo nekoliko meseci pre toga svečano otvorena. Dvadeset sedam dana posle rušenja, preduzeće Infrastruktura železnice Srbije pokrenulo je pregovarački postupak za izradu Elaborata o oceni stanja konstrukcije zgrade koja je napravljena 1964.godine.

Prema analizi dokumentacije i istraživanju Insajdera, objavljeni su dokazi o tome da su svi u lancu odgovornih institucija i stručnih komisija napravili propust jer su odobrili projekat rekonstrukcije zgrade koja je u tom trenutku stara 60 godina, iako nije postojao ni originalni projekat iz 1964. godine, ni elaborat o stanju objekta.

Tek sada, posle rušenja betonske nadstrešnice, Infrastruktura železnice Srbije traži elaborat o stanju zgrade i to po nalogu Ministarstva građevinarstva. Poziv za hitan pregovarački postupak u kom Infrastruktura železnice traži kompaniju čiji bi stručnjaci napisali elaborat o stanju zgrade u sklopu je sprovođenja hitnih mera radi otklanjanja neposredne opasnosti po bezbednost zgrade, susednih objekata i okoline, piše u obrazloženju.

Ovakav elaborat trebalo je da se uradi onog trenutka kada je Saobraćajni institut CIP u projektu naveo da nije pronađen originalni projekat iz 1964, kada je zgrada i napravljena. Uprkos tome, projekat rekonstrukcije je urađen, a Reviziona komisija Ministarstva građevinarstva čak u dva navrata potvrdila projektni zadatak.

Infrastruktura železnice sada zahteva elaborat jer posle pada nadstrešnice bilo kakvi radovi na zgradi nisu mogući. Pre novog statičkog proračuna, koji bi pokazao tzv. koeficijent stabilnosti objekta, radovi bi bili opasni, upozoravaju stručnjaci.

- Nas čekaju snegovi, ali to nije najveće opterećenje. Najveća opasnost je od zemljotresa i to od onih koje mi ne osećamo. Zemljotres od četiri stepena se oseća i on bi bio veliko naprezanje na konstrukciju. A, kada će on da se dogodi, to ne zavisi od nas - kaže arhitekta Zoran Veljović.

Nadstrešnica koje više nema predstavljala je kontrateg krovu, tj. težinsku potporu koja sprečava njegovo uleganje. Nakon pada nadstrešnice, bezbednost zgrade bi se mogla postići postavljanjem potporne grede na sredini objekta. Za tako nešto bi bilo neophodno privremeno ukloniti krov, što je dodatni bezbednosni rizik i zahtevan poduhvat, kaže za Insajder arhitekta Veljović.

- To su tone betona i tone tereta, to nije jednostavno da se uradi, čisto praktično i fizički. Teoretski je moguće da se po sredini raspona svake konstruktivne grede sadašnje postavi poprečna nova greda koja će u sredini da da jedan oslonac koji će da smanji uticaje napona, da ne kažem statičkih momenta, nego napona sila u toj gredi, da se sve svede na jednu konstruktivno prihvatljivu i razumnu meru - zaključuje Veljović.

Uslov u pozivu Inrastrukture železnice za pregovarački postupak je da u izradi elaborata o oceni stanja zgrade ne učestvuje niko ko je na bilo koji način bio angažovan na njenoj rekonstrukciji, pre pada nadstrešnice.
Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.