NavMenu

Rast prodaje novih automobila u Srbiji, ali polovnjaci i dalje dominiraju

Izvor: RTS Petak, 07.02.2025. 08:57
Komentari
Podeli
Ilustracija (Foto: Kichigin/shutterstock.com)Ilustracija

Prodaja novih vozila prošle godine u Srbiji zabeležila je rast od 10 odsto u odnosu na prethodnu, što je najbolji rezultat u poslednjih pet godina, kako prenosi RTS. Ipak, uvoznici automobila kažu da je poražavajuća činjenica da je prodato dvostruko više automobila sa Euro 3 i 4 motorom od novih vozila.

I dok se u svetu beleži rekordna prodaja električnih automobila, prošle godine i pored subvencija države, udeo automobila na električni pogon svega je jedan odsto u ukupnom broju prodatih vozila.

Takođe, prosečne cene polovnih automobila u Srbiji tokom 2024. porasle su za 4,2 odsto u odnosu na godinu pre.

- Ostvarili smo jedan dobar poslovni rezultat, prodata su 27.862 nova putnička automobila i to je rast od 10 odsto u odnosu na 2023. godinu. Kada su u pitanju laka komercijalna vozila, tu imamo malo veći rast od 18 odsto. Zanimljiv je i podatak da ova brojka premašuje broj iz 2019. godine - kaže Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Aleksandra Đurđević, predsednica Asocijacije uvoznika vozila i delova, ukazuje na to da je važno popravljati segment elektrifikovanih vozila.

- Ako poredimo sa nekom statistikom u Evropi, koja je već prešla 13 odsto, mi smo nešto na ispod 1 odsto, svesni smo da smo dosta na začelju - kaže Đurđevićeva.

U Srbiju je tokom prošle godine uvezeno oko 135.000 polovnih automobila - od čega 58.000 automobila sa Euro 3 i Euro 4 standardom - proizvedenih između 2000. i 2010. Upućeni su saglasni da je situacija zabrinjavajuća i sa ekološkog i sa bezbednosnog apekta.

- Što se tiče zakonodavca, on je još uvek trom i dozvoljava uvoz zastarelih, ekoloških, nepodobnih automobila. Svakako se očekuje da će se okrenuti prema modernijim načinima shvatanja automobilske industrije i formiranja jednog zdravijeg nacionalnog voznog parka - kaže Miodrag Piroški, autor emisije Vrele gume.

Boris Ćorović napominje da je u Crnoj Gori, Bosni Hercegovini, Severnoj Mekedoniji minimum standard Euro 5 i dodaje da su to polovni automobili od 2010. godine pa nadalje.


Neminovno je da je i dalje u regionu kupovina korišćenog automobila alternativa za mnoge koji žele da uštede jer je cena tih vozila znatno niža. Upućeni napominju da je neophodno voditi računa ne o ceni, već o stanju automobila, broju pređenih kilometara i drugim faktorima.

- Moram reći da je još od korone automobilska industrija u krizi. Oni su tu krizu iskoristili da na veštački način podignu cene automobila, tako da danas imamo jedan prosečan automobil koji je od 60 do 80 odsto skuplji, a možda i 100 odsto skuplji nego što je koštao pre sedam ili osam godina - kaže Piroški.

Iako je u prethodnoj godini zabeležen rast od 10 odsto u korist prodaje novih automobila, konačni skor kaže da je prodato ukupno 17 odsto novih i 83 odsto polovnih automobila. Katastrofalna je činjenica, navodi RTS, da je u tim procentima i dalje veliki broj automobila sa Euro 3, Euro 4 motorom koji su gotovo svuda u svetu ekološki neprihvatljivi.
Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.