Taskmasking - Zašto se Generacija Z pretvara da radi?
Ilustracija (Foto: Unsplash / Elisa Ventur)

Danas je to metoda koju u kancelarijima primenjuju pripadnici generacije Z, kao svojevrsni vid protesta protiv ukidanja rada od kuće i obaveze dolaska na posao koje uvodi sve više velikih kompanija. I to zovemo taskmasking.
"Performativna produktivnost" ili taskmasking najnoviji je trend među mladima kog treba da se čuvaju njihovi menadžeri. Oni se ulažu ogroman trud da bi izgledali kao da naporno rade, a zapravo jedva rade.
Primera radi, brzo se kreću kroz kancelariju dok nose laptop ili papire – kao da jure na sastanak na kom ih čekaju Putin, Tramp i Zelenski, zajedno. Ili kucaju po tastaturi glasno i vrlo koncentrisano, kao supreme verzija Mice Ubice, šalterske službenice, koja ima loš dan (mada ono što kucaju nema veze sa poslom, nego dosta žustro pretražuju AirBnb u potrazi za smeštajem za ovo leto). Ili kolutaju očima, glasno frkću, cokću dok prebiraju po fasciklama ili listaju rokovnike. Ili, iza stakla zvučno izolovanih kancelarija telefoniraju (uglavnom sa prijateljima), dok se nervozno šetaju i gestikuliraju, kao da vode žuste poslovne razgovore.
Taskmasking - odgovor na povratak u kancelariju
Nešto sa čim se menadžeri i HR-ovi susreću svakog dana i što je postalo trend na TikTok-u , taskmasking je odgovor na to što sve više poslodavaca zahteva povratak u kancelariju.
Amazon je najavio da će od septembra zahtevati da svi radnici dolaze na posao pet dana u nedelji, a slično najavljuju i drugi poput kompanija Goldman Sachs, Dell, Conde Nast i Washington Post. Za sve one koji su u svet stalnozaposlenih ušli u poslednjih pet godina - dakle, tokom i nakon pandemije - ovo je šok. Po prvi put se od njih traži da redovno dolaze na radno mesto, umesto da obavljaju zadatke prema svom rasporedu, u privatnosti svog doma. Sada, okruženi kolegama i nadređenima, moraju da nauče kako da vizuelno "komuniciraju zauzetost".
Platforma za razvoj karijere, career.io, koja je i skovala ovaj naziv, tvrdi da je taskmasking porastao u skladu sa vremenom provedenim u kancelariji iz jednog očiglednog razloga: kompanije koje zahtevaju od svojih zaposlenih da se vrate u kancelariju šalju poruku da prisutnost znači produktivnost. S druge strane, generacija Z veruje da vreme provedeno na poslu nije proporcionalno njihovim rezultatima i uticaju.
Suštinski, cilj taskmaskinga je da se pokaže da "izgledanje zauzeto" ne znači nužno veću produktivnost. Brojni menadžeri kažu da su svedoci porasta broja zaposlenih koji zakazuju nepotrebne sastanke i namerno raspoređuju jednostavne zadatke tokom celog radnog dana kako bi delovali stalno zauzeto. Jedan HR direktor je primetio kako je porastao broj preuzimanja softvera za "lažne" pokrete kompjuterskog miša - virtualnog ekvivalenta simuliranja zauzetosti.
Svaki treći lažira
Workhuman, pionir u oblasti odavanja priznanja zaposlenima, sprovela je anketu koja je pokazala da svaki treći ispitanik priznao da je lažirao produktivnost prošle godine, a glavni razlog je bila želja za boljom ravnotežom između posla i privatnog života. Gotovo 70% njih nije primetilo nikakav uticaj na svoj učinak, a skoro polovina je izjavila da su i dalje nadprosečni radnici. Ovo pokazuje da ključni razlozi za taskmasking nisu (samo) u odbijanju da se radi, već u osećaju sagorevanja, bilo od boravka u kancelariji ili nemanja dovoljno posla da se radno vreme popuni.
Gen Z ima reputaciju otpora prema tradicionalnoj radnoj kulturi koja zahteva konstantnu iscrpljenost. Umesto toga, oni daju prioritet, ličnoj dobrobiti i ravnoteži između posla i privatnog života. Odbijaju da prihvate sagorevanje kao "normalan" aspekt radnog dana, što se smatra zdravom porukom svim radnicima. Raniji trendovi kao što je "teatar produktivnosti" - kada radnici prioritizuju zadatke koji ih čine produktivnim i vidljivim menadžmentu iz straha - bili su zasnovani na strahu. A ako mladi nešto ne vole, to je da se plaše.
Neizbežno je da će u svakoj kompaniji biti ljudi koji pokušavaju da "prevare sistem". Taskmasking može biti povezan sa (ne)radnicima ali i visokoproduktivni zaposleni koji brzo završe svoj posao takođe mogu odlično da glume ostatak radnog vremena. Takođe, kako sve više ljudi prebacuje svoje rutinske zadatke na AI i ChatGpt, očekivano je da će morati da se prave kako zapravo rade svih osam sati, makar i glasno i koncentrisano pretraživali AirBnb smeštaje.
Koliko je stvarno važno?
S druge strane, menadžment se trudi da im "bude na tragu". Jedno istraživanje je još 2021. godine pokazalo da 80% kompanija prati rad remote i hibridnih radnika, a mnoge koriste specijalizovani softver za praćenje onlajn aktivnosti, lokacije i tipkanja tastera. Pojedine su postavile "Velikog brata"i unutar kancelarija, gde je nova tehnologija - uključujući senzore za pokret, intenzitet svetlosti i vlagu - na raspolaganju šefovima koji žele da špijuniraju određene kancelarije i stolove.
U svakom slučaju, taskmasking opstaje i opstaće kao način na koji zaposleni pokušavaju da preuzmu deo kontrole. Generacija Z je završila srednju školu i fakultet na daljinu, mnoge važne stvari u životu ostvarili su od kuće, tako da je ideja da se posao može raditi samo u kancelariji njima potpuno nelogična. Zbog toga se osećaju ogorčeno i frustrirano. To pred poslodavce postavlje novo pitanje: koliko vam je stvarno važno da su vam zaposleni "pred očima", jer im ne verujete da rade dok ih vi ne kontrolišete? Poverenje je "dvosmerna ulica", a gde nema poverenja nema ni lojalnosti. A lojalni radnik je, na kraju dana, najvrednije što vaša kompanija ima.
Tagovi:
Amazon
Goldman Sachs
Dell
Conde Nast
Washington Post
Workhuman
generacija Z
taskmasking
performativna produktivnost
povratak u kancelariju
career io
sagorevanje na poslu
teatar produktivnosti
Komentari
Vaš komentar
Naš izbor
Rubrike za dalje čitanje
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.
Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno,
uz konsultacije sa našim ekspertima.