NavMenu

Uskoro letovi sa samo jednim pilotom?

Izvor: aviopress.rs Utorak, 08.04.2025. 15:59
Komentari
Podeli
Ilustracija (Foto: Maxim Petrichuk/shutterstock.com)Ilustracija
Avio-kompanije u Evropi mogle bi do 2030. godine biti ovlaštene da obavljaju letove s putnicima koji koriste samo jednog pilota. Operacije sa jednim pilotom, ili "Proširene minimalne operacije posade" (eMCO), postaju sve više debatna tema jer regulatori ozbiljno razmatraju omogućavanje avio-kompanijama da smanje troškove tako što će imati samo jednog pilota u kokpitu.

Trenutno se analiziraju "Proširene minimalne operacije posade" za fazu krstarenja dugih letova, gde su tri ili četiri pilota obično zakazana za jednu misiju. Nakon poletanja, piloti naizmenično spavaju u posebnom prostoru za odmor posade kako bi se pridržavali strogih propisa poznatih kao "ograničenja vremena leta ", čiji je cilj smanjenje rizika od umora tokom kritičnih faza leta ili u vanrednim situacijama.

Kako bi osigurali da uvek imaju dva pilota u kontroli, avio-kompanije moraju zakazati tri ili više pilota, što predstavlja značajan trošak koji bi kompanije želele izbeći. Godine 2021. evropski proizvođač Airbus obratio se Evropskoj agenciji za sigurnost u vazduhoplovstvu (EASA) s predlogom da se eliminiše zahtev za dva pilota u kokpitu tokom faze krstarenja. Kao odgovor, regulatori su brzo formirali radnu grupu za istraživanje izvodljivosti ovog predloga.

Očekuje se da će ove godine EASA započeti rad na regulatornom okviru koji će omogućiti da eMCO operacije postanu stvarnost, a očekuje se da će novi propisi biti uvedeni širom Evrope do 2030. godine. EASA trenutno procenjuje sve praktične probleme koji mogu nastati kao rezultat operacija s jednim pilotom, kao i rešenja "pametnog kokpita" koja se razvijaju za prevazilaženje ovih izazova.

Među istaknutim zabrinutostima, jedna od najzanimljivijih je mogućnost da jedini dežurni pilot hitno mora u toalet, što bi moglo značiti da niko ne bi upravljao avionom ako bi pilot morao da napusti kokpit tokom pauze.

Međutim, Airbus radi na mogućem rešenju u vidu toaleta opremljenog radiom, koji bi mogao biti postavljen iza kapetanskog sedišta u kokpitu. Ako odobri EASA, ideja bi mogla biti testirana na A350, Airbusovom vodećem avionu, do 2027. godine.
Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.