Potpredsednik Nezavisnog sindikata SP Lasta: Umesto kredita, država obezbedila novog vlasnika
Izvor: Beta
Ponedeljak, 19.05.2025.
14:23


(Foto: Aleph Studio/shutterstock.com)

U tom dokumentu o nameri zainteresovanog kupca Nikolića da akcije kupi ponudom za preuzimanje je navedeno da, ako ponuda bude uspešna da se obavezuje da ostavi važeči kolektivni ugovor na snazi do isteka, sa mogućnošću aneksiranja, kao i da nastavi održavanje ugovorenog obima saobraćaja u skladu sa ekonomskom održivošću i modernizuje vozni park, koliko dopuštaju mogućnosti firme.
Nikolića će državni paket akcija u Lasti koštati oko deset miliona evra, jer je ponudio 665 dinara po akciji, a za taj novac će postati većinski vlasnik vrednog posla prevoza putnika i velike imovine.
Nakon što je, kako je rekao Filipović, Nadzorni odbor Laste pre desetak dana ocenio Nikolićevu ponudu za preuzimanje državnog paketa akcija u toj firmi "adekvatnom" i u skladu sa Zakonom o preuzimanju akcionarskih društava, sindikati se nisu protivili iz straha da to preduzeće ne ode u stečaj, a zaposleni ostanu bez posla.
- Mislim da sada u Nadzornom odboru sede partijski poslušnici koji su postavljeni da završavaju poslove za neke interesne grupe - rekao je Filipović za Betu.
Predsednik Nadzornog odbora, koji je ponudu ocenio "adekvatnom" je Jovan Milutinović, po zanimanju strukovni ekonomista, a članovi su inženjer saobraćaja Dragana Zec, inženjer menadžmenta Verka Lukić, menadžer brezbednosti Anka Radojčić, pravnik Gabrijela Martinović, master ekonomista Mirko Vranešević i master politikog Andrijana Jovanović.
Do 2015. godine, prema rečima Filipovića, u Lasti je postojao Upravni odbor u kome je, pored predstavnika države, bilo 10 predstavnika sindikata, po pet iz Samostalnog i Nezavisnog i "nije mogla da prođe skoro ni jedna štetna odluka po preduzeće".
Kada je, kako je naveo, "izmišljen" Nadzorni odbor, umesto Upravnog odbora, u kome više nema predstavnika sindikata, sve je počelo da se urušava, zbog štetnih odluka po preduzeće".
Konzorcijum Nikolićevih firmi u kome je i Lasta 2023. godine potpisao je sa Gradom Beogradom ugovor, vredan 69,1 milijardu dinara ili oko 589 miliona evra na deset godina za posao prevoza putnika na prigradskim i lokalnm linijama. Posao se plaćao po kilometru, pa su uvedene nove linije i toliko povećan broj polazaka, da su autobusi često vozili prazni.
Zbog najave, krajem decembra prošle godine da će Grad Beograd raskinuti ugovor sa konzorcijumom zbog neispunjenja obaveza radnici Laste, u strahu da će ostati bez posla, stupili su u spontani štrajk.
- Tražili smo od Ministarstva privrede da nam pomogne u dobijanju kredita i dobili obećanje da će se taj zahtev ispuniti jer iza toga stoje predsednik države Aleksandar Vučić i tadašnji premijer Miloš Vučević, pa je štrajk prekinut - rekao je Filipović.
Lasta je, kako je rekao, još u aprilu 2024. godine imala svu potrebnu dokumentaciju da dobije kredit, ali Ministarstvo finansija je odugovlačilo i na kraju, nedavno, na neki način zabranilo povlačenje zajma i obavestilo da će država prodati akcije.
Rukovodstvo i predstavnici sindikata su, kako je rekao Filipović, upućeni na dogovor sa Nikolićem.
Istakao je da nije tačno, kako je tvrdila gradska vlast, da je ugovor sa konzorcijumom raskinut zbog zahteva za povećanjem cena, "već je to bio dogovor".
Grad je posle toga obećao da će raspisati novi tender, a da će konzorcijum obavljati prevoz do izbora nove firme, ali se kako su rekli u Sekretarijatu za javni prevoz, niko nije javio na tender, raspisan u martu ove godine, pa je pre desetak dana odlučeno da se isti posao opet dodeli istom konzorcijumu.
Kada Nikolić kupi državni paket akcija biće, rekao je Filipović, većinski vlasnik i o svemu će odlučivati.
Akcijski fond poseduje 29,7 odsto, Republika Srbija 13,7 odsto, Republički fond za penzijsko osiguranje 7,88 odsto, PIO fond 5,92 odsto, Nacionalna služba za zapošljavanje 2,74 odsto, Republički fond za zdravstveno osiguranje 2,63, Opština Stara Pazova 0,38 odsto i Opština Inđija 0,23 odsto.
Filipović je rekao da se više godina vodila aktivna kampanja protiv Laste, dok je bio pomoćnik gradonačelnika Beograda Goran Vesić. On je, prema rečima Filipovića "na osnovu fingiranih anketa putnika, koji nisu ni koristili autobuse te firme, tvrdio da ne održava planirane polaske, što nije bilo tačno".
- Nisam dobio podršku rukovodstva i zaposlenih da prethodnih nekoliko godina protestom skrenemo pažnju na takve probleme i urušavanje Laste. Umesto kredita, koji je Lasta mogla da vraća iz prihoda, država je mesečno dotira sa 80 miliona dinara - rekao je Filipović.
Naveo je da Nikolića ne treba kriviti ako je video da kupovinom akcija Laste može da zaradi i da je kriva država zbog načina na koji se odnosila prema tom preduzeću koje je podnelo veliki teret prevoza putnika u kriznim vremenima.
- Dve godine je pripreman teren da se desi ovo što se desilo. To je završeno pre nekoliko dana - rekao je Filipović.
Sa Nikolićem je, kako je rekao, dogovoreno, prema obećenju ministra finansija Siniše Malog da će država finansirati socijalni program, jubilarne nagrade i dug na ime nadoknade za bolovanja.
Novom vlasniku, prema njegovim rečima, neće biti potrebna, "bulumenta koja je dovučena iz raznih partija i poslata Lasti da budu beskorisni".
- Ko god je došao na vlast dovuko je ponekog, dolazili su u pantalonama do čukljeva, a odlazili u Armani odelima. Dolazili su nepismeni, osuđeni za nasilništvo i postajali direktori, a mi to nismo mogli da spečimo - rekao je Filipović.
Naveo je da je oko 20 puta štrajkovao glađu zbog zloupotreba u Lasti, ali da nije dobio podršku zaposlenih.
Filipović je ocenio da Lasta po najskromnijoj proceni vredi 100 miliona evra.
- Trenutno su najvrednije linije u prigradskom saobraćaju. Nikolić će, verovatno ukinuti linije u međunarodnom saobraćaju jer je avionski prevoz postao masovniji, a preotimanje putnika Laste u međunarodnom saobraćaju već traje nekoliko godina - rekao je Filipović.
Istakao je da Lasta u više gradova ima na najboljoj lokaciji autobuske stanice - u Smederevu, Smederevskoj Palanci, Mladenovcu, Inđiji, Staroj Pazovi, Novoj Pazovi, Valjevu, Sopotu, Barajevu, koje su na ogromnim prostorima gde mogu da se grade i stambene zgrade, tržni centri i to je, kako je rekao, "zlatna koka".
- Samo u Beogradu Lasta nema stanicu, zahvaljujući vlasti. Srušili su je zbog Beograda na vodi i nisu dali ni jedan dinar. U novoj stanici Lasta nije dobila za uzvrat, ništa. U našu bivšu stanicu, samo šest meseci pre rušenja uloženo je oko 3,5-četiri miliona evra i ništa nismo dobili - rekao je Filipović.
Od vredne imovine Lasta, kako je naveo, poseduje Autocentar na niškom putu koji se prostire na šest hektara.
- Koliko košta samo taj plac bez zgrada i infrastrukture? To vredi duplo više nego što će Nikolić dati za celu Lastu - rekao je Filipović.
Konzorcijum Strele Obrenovac, Strele Ub, Lastre i Laste, kome je ponovo Grad dodelio isti posao na period od deset godina, obavljaće prevoz na teritoriji gradske opštine Surčin (potez 600) i deo prigradskog i lokalnog prevoza.
Kako piše u odluci Sekretarijata za javni prevoz vrednost posla je 125,89 milijardi dinara, odnosno nešto više od jedne milijarde evra.
Ugovorom je predviđeno da Lastra obavlja - 10,11 odsto posla, Lasta - 38,5 odsto, Strela Ub - 8,86 odsto, a Strela Obrenovac najveći deo – 42,53 odsto.
Predložena mreža linija obuhvata 12 gradskih linija u opštini Surčin, dok je mreža prigradskih i lokalnih linija podeljena na 304 linije.
Tagovi:
Nezavisni sindikat radnika saobraćajnog preduzeća Lasta Beograd
Dragan Filipović
Miroslav Nikolić
Jovan Milutinović
Dragana Zec
Verka Lukić
Anka Radojčić
Gabrijela Martinović
Mirko Vranešević
Andrijana Jovanović
kredit za autobuse
novi vlasnik
Komentari
Vaš komentar
Rubrike za dalje čitanje
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.
Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno,
uz konsultacije sa našim ekspertima.