Na kraju 2027. godine javni dug će porasti na 5,66 mlrd EUR
(Foto: Shutterstock/Per Bengtsson)

U dokumentu Ministarstva finansija se navodi da bi prema scenariju koji predviđa niži rast crnogorske ekonomije javni dug na kraju 2027. godini mogao dostići i do oko 5,8 mlrd EUR, odnosno 68,5% BDP-a. Prema tom scenariju, javni dug bi za tri godine bio veći za 1,24 mlrd EUR.
Projekcije
U strategiji se navodi da se prema projekcijama Ministarstva finansija, očekuje da će državni dug na kraju 2024. godine iznositi 60,56% BDP-a, dok će javni dug iznositi 61,44% BDP-a.
- Uzimajući u obzir planirane depozite Ministarstva finansija, neto državni dug na kraju 2024. godine će dostići nivo od 54,69%, dok će neto javni dug biti na 55,57% BDP-a – precizira se u Strategiji.
Prema osnovnom scenariju, projekcija je da će na kraju ove godine javni dug porasti na 4,79 mlrd EUR, ali će udio javnog duga u BDP-u do kraja ove godine pasti na 60,2%.
- Tokom 2025. godine očekuje se povećanje državnog duga u apsolutnom iznosu u odnosu na kraj 2024. godine za oko 237 miliona eura, dok će u odnosu na BDP doći do smanjenja za 1,19 procentnih poena – navodi se u Strategiji.
Na kraju 2025. godine projektovan je iznos depozita od oko 110 mil EUR (bez zlata), koji bi se koristili za otplatu duga u 2026. godini.
- Iznos nedostajućih sredstava za 2026. godinu projektovan je na oko 640 mil EUR, i to za otplatu duga i finansiranje kapitalnih izdataka, stoga je predviđeno zaduživanje u iznosu od oko 750 miliona – piše u dokumentu.
Naredne godine će se javni dug uvećati na 5,35 mlrd EUR, odnosno na 63,9% BDP-a.
- Tokom 2026. godine očekuje se povećanje državnog duga u apsolutnom iznosu u odnosu na kraj 2025. godine za oko 555 miliona eura, dok će u odnosu na BDP doći do uvećanja za 3,75 procentnih poena – kaže se u Strategiji.
Otplata duga
Tokom 2027. godine će javni dug prema projekcijama dostići 5,66 mlrd EUR i 64,6% BDP-a.
- Tokom 2027. godine za otplatu duga iz prethodnog perioda potrebno je obezbijediti oko 972 mil EUR, od čega se najveći dio odnosi na isplatu obveznice iz 2020. godine, u iznosu od 750 mil EUR, stoga, projektovano je obezbjeđivanje većeg iznosa depozita u 2026. godini u cilju rasterećenja potreba za zaduženjem u 2027. godini, odnosno stvaranja rezerve u iznosu od oko 220 miliona eura (bez zlata) – precizira se u strategiji.
Tokom 2027. godine očekuje se povećanje državnog duga u apsolutnom iznosu u odnosu na kraj 2026. godine za oko 310 miliona eura, dok će u odnosu na BDP doći do uvećanja za 0,8 procentnih poena. Od navedenog rasta, projektovan je iznos od oko 100 miliona eura koji će služiti kao rezerva za 2028. godinu.
- Na dinamiku rasta javnog duga Crne Gore u periodu 2025–2027. godine ključni uticaj imaće planirana zaduženja za infrastrukturne i razvojne projekte, realizovana kroz kreditne aranžmane i Instrument EU za reformu i rast (Plan rasta), kao i ulaganja u projekte planirane kroz kapitalni budžet. Ovi projekti obuhvataju različite sektore, uključujući obrazovanje, zdravstvo, odbranu, saobraćajnu i željezničku infrastrukturu, komunalnu infrastrukturu, energetiku, digitalizaciju i zaštitu životne sredine. Crna Gora ima strateški cilj ubrzanja razvoja ključne infrastrukture, posebno u sektorima saobraćaja i energetike, čime će se stvoriti osnova za dinamičniji ekonomski rast – tvrdi se u Strategiji.
Trenutno stanje
Podsjeća se da u periodu od 2020. do 30. septembra 2024. godine, javni dug u odnosu na BDP ima znatan trend pada sa 105,34% BPD-a na 60,19% BDP-a.
- Stanje javnog duga u periodu od 2020. do 2022. godine karakteriše smanjenje kako u apsolutnom iznosu tako i u odnosu na BDP, na šta je u najvećem dijelu uticala činjenica da tokom 2021. i 2022. godine nije bilo potrebe za većim kreditnim zaduženjima. Tokom posljednje dvije godine uslijedilo je blago povećanje duga u apsolutnom iznosu, dominantno uslijed većih potreba za obezbjeđenjem nedostajućih sredstava u cilju otplate dospjelog duga, finansiranja kapitalnih projekata, kao i stvaranja fiskalne rezerve – piše u Strategiji.
Dodaje se da u periodu od 2022. do 30. septembra 2024. godine javni dug u odnosu na BDP nastavlja trend pada, dok u apsolutnom iznosu bilježi blagi rast.
Uslijed jačeg ekonomskog rasta, kao i odgovornog upravljanja dugom, u odnosu na 2020. godinu, stanje duga u apsolutnom iznosu na 30. septembar 2024. godine je na istom nivou od 4,4 mlrd EUR, dok je u odnosu na BDP smanjen sa 105,34% na 60,19%. Uzimajući u obzir depozite Ministarstva finansija, koje čine depoziti u novcu i zlatu, a koji su se kretali od 872,43 mil EUR u 2020. godini do 617,94 mil EUR na kraju trećeg kvartala 2024. godine, neto javni dug, u posmatranom periodu se kretao na nivou od 3,5 milijardi ili 84,5% BDP-a 2020. godine do 3,8 mlrd EUR ili 51,9% BDP-a na kraju trećeg kvartala 2024. godine.
- Smanjenje javnog duga sa maksimuma iz 2020. godine od 105,34% BDP-a na 60,19% BDP-a u 2024. godini, može se pripisati snažnom ekonomskom oporavku, visokim stopama inflacije i korišćenju depozita prikupljenih tokom velikih emisija obveznica u 2020. i 2024. godini. Naime, strategija upravljanja dugom je išla u pravcu pribavljanja dovoljnog iznosa sredstava za servisiranje duga, finansiranje budžetskog deficita i održavanje minimalnog nivoa depozita od 100 miliona eura – pojašnjava se u Strategiji.
Produžavanje rokova
Navedeno je da Srednjoročna strategija upravljanja dugom Crne Gore za period od 2025. do 2027. godine predstavlja okvir za očuvanje fiskalne stabilnosti i odgovorno upravljanje javnim dugom.
- Fokusirana je na uravnotežen pristup zaduživanju, smanjenje troškova finansiranja i rizika refinansiranja, kao i unapređenju domaćeg tržišta državnih hartija od vrijednosti i diverzifikaciju izvora finansiranja. Jedan od glavnih ciljeva Strategije je produžavanje roka dospijeća duga i ravnomjerno raspoređivanje obaveza otplate kako bi se smanjio pritisak na budžet – kaže se u dokumentu.
Dodaje se da je prioritet i korišćenje dugoročnih instrumenata uz fiksne kamatne stope kako bi se smanjila izloženost tržišnoj volatilnosti.
- Posebna pažnja posvećena je razvoju domaćeg tržišta državnih hartija od vrijednosti uključujući povećanje učešća obveznica za građane što ima za cilj jačanje povjerenja javnosti u državne finansije, stimulisanje štednje i podizanje finansijske pismenosti – piše u Strategiji.
Ističe se da pridruživanje Evropskoj uniji predstavlja ključni strateški cilj Crne Gore, pri čemu je fiskalna održivost jedan od osnovnih preduslova za uspješnu integraciju.
- Iako trenutne projekcije pokazuju da će nivo javnog duga ostati iznad referentne granice od 60 odsto BDP-a u srednjoročnom periodu, strategija upravljanja dugom osmišljena je da balansira između fiskalne odgovornosti i potrebe za intenzivnim investicionim ciklusom koji će doprinijeti dugoročnom ekonomskom rastu – navedeno je u Strategiji.
Dodaje se da će ulaganje u kapitalne projekte imati privremeni uticaj na povećanje nivoa duga, "ali se očekuje da će generisani ekonomski rast znatno smanjiti relativno opterećenje duga u odnosu na BDP u narednim godinama".
Navedeno je da strategija teži usklađivanju sa evropskim standardima kroz transparentno upravljanje dugom, optimizaciji
troškova zaduživanja i diversifikaciji izvora finansiranja, uz očuvanje fiskalne stabilnosti.
- Iako cilj od 60 odsto BDP-a trenutno nije dostižan, fokus je na održavanju tekuće budžetske potrošnje iz tekućih prihoda, dok se novo zaduživanje koristi isključivo za projekte koji podstiču održivi razvoj i povećavaju konkurentnost crnogorske ekonomije. Put ka postizanju kriterijuma iz Mastrihta zahtijeva dodatno vrijeme, strategija upravljanja dugom već sada postavlja osnove za njihovo dugoročno ostvarenje – tvrdi se u Strategiji.
Naglašeno je da su fokus na kvalitetna ulaganja, povećanje fiskalne otpornosti i usklađivanje sa evropskim standardima ključni koraci ka održivom razvoju i integraciji Crne Gore u Evropsku uniju.
- Strategija prepoznaje trenutne izazove, uključujući makroekonomske neizvjesnosti i volatilnost globalnih tržišta, i nudi prilagodljiv pristup njihovom ublažavanju. Njena uspješna realizacija zavisiće od dosljedne primjene mjera, efikasne koordinacije institucija i transparentne komunikacije sa domaćim i međunarodnim partnerima, sa ciljem ne samo očuvanje fiskalne stabilnosti, već i unapređenje ekonomske otpornosti Crne Gore – zaključuje se u Strategiji.
Komentari
Vaš komentar
Rubrike za dalje čitanje
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.
Pratite na našem portalu vijsti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno,
uz konsultacije sa našim ekspertima.