NavMenu

Kraj dominacije ekrana na dodir i povratak dugmićima u automobilima: Nova pravila za vozila u Evropi od 2026.

Izvor: Blic Nedelja, 27.04.2025. 10:01
Komentari
Podeli
Ilustracija (Foto: Andrey_Popov/shutterstock.com)Ilustracija
Od januara 2026. godine, svi novi automobili koji se prodaju u Evropi moraće da imaju fizičke tastere za osnovne funkcije poput sirene, brisača, svetala za opasnost i kontrole klime – ukoliko žele da dobiju maksimalnu ocenu od 5 zvezdica za bezbednost od strane Euro NCAP-a, saopštila je ova organizacija.

Odluka je doneta nakon porasta broja saobraćajnih nezgoda izazvanih odvraćanjem pažnje vozača usled korišćenja kompleksnih ekrana osetljivih na dodir, koji dominiraju u savremenim automobilima. Stručnjaci upozoravaju da dodirni interfejsi mogu vozaču odvući pažnju čak i do 40 sekundi – dovoljno da vozilo pređe više od jednog kilometra bez potpune kontrole.

Testovi pokazuju prednost fizičkih komandi

Studija švedske kompanije Vi Bilägare uporedila je 11 modernih automobila sa ekranima osetljivim na dodir i jedan stariji model – Volvo V70 iz 2005. godine. Rezultat: dok su osnovne funkcije u starom Volvou aktivirane za svega 10 sekundi, savremeni modeli zahtevaju u proseku 24,7 sekundi – a u najgorem slučaju (MG Marvel R) čak 44,9 sekundi.

Auto-industrija priznaje greške

Mnogi proizvođači već reaguju. Šef dizajna Hyundaija, Sangjup Li, izjavio je da kompanija zadržava fizičke tastere iz bezbednosnih razloga, jer su jednostavniji za upotrebu u vožnji. Volkswagen je već vratio fizičke komande na volan novog Tiguana, dok Tesla uvodi dodatak treće strane – Ctrl-Bar, sa fizičkim tasterima za upravljanje klimom.

Problemi i sa drugim naprednim funkcijama

Prema istraživanju J.D. Power-a, broj pritužbi korisnika na kvalitet novih automobila je na rekordno visokom nivou – najviše zbog sistema za pomoć u vožnji i konekcije sa Android Auto i Apple CarPlay. Povlačne kvake, bežični punjači i druge inovacije takođe su često meta kritika, jer u određenim situacijama mogu čak otežati intervenciju spasilaca.

Iako preporuke Euro NCAP-a nisu zakonski obavezujuće, ocene nezavisne organizacije imaju veliki uticaj na reputaciju proizvođača širom sveta – i industrija ih shvata ozbiljno.

Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.